De keuze van de locatie

Een locatie heb je altijd nodig, ook al verkoop je enkel online of verkoop je enkel diensten.

Een greep uit de verschillende mogelijke bestemmingsdoeleinden van de locatie:

  • Werkplek
  • Opslagplaats (verkoopsgoederen en verpakkingsmateriaal opslaan, ...)
  • Overslagplaats of werkruimte (aangekochte goederen uitpakken, verkochte goederen inpakken, pakjes klaarzetten om te verzenden, retouren verwerken, ...)
  • Een ontvangstruimte om leveranciers te ontvangen
  • Een mediaruimte voor online vergaderingen.
  • Bij een hybride webshop (online en offline verkoop) ga je twee business cases met elkaar gaan verbinden. Dan hou je er het best rekening mee, dat beide business cases een andere aanpak nodig hebben. Gaat het om een horeca-zaak bijvoorbeeld waar takeaway en ter plaatse eten gecombineerd worden, moet je beide klantentypes op een aangename en passende manier bedienen.
  • Een retailwinkel die ook via een webshop verkoopt, heeft te maken met klantentypes die heel andere behoeften hebben, een andere aanpak vergen zowel voor sales als marketing, stockbeheer, lever/afhaaldienst en service naverkoop.
  • Bied je een dienst zowel online als offline aan, heb je eventueel een vergaderruimte of mediaruimte nodig.