De financiële en administratieve kant
tips hero

Voor de financiële en administratieve kant zijn er heel wat competente freelancers, functionarissen en bedrijven die je kunnen helpen met al je vragen en uitdagingen. Hier gaan we dan ook slechts rudimentair in op enkele interessante aspecten die het waard zijn om over na te denken.

Maak een analyse van het financieel potentieel tov de kosten en stel jezelf de volgende vragen:

  • Wat is de marge op een product?
    Stel, je krijgt 10 tot 20% marge op een product. Dan betekent dit, dat je bij 20% marge en een verkoopssom van 12100 Euro (B2C, dus verkoop incl. BTW), er 2000 Euro aan over houdt, waar dan eerst nog de kosten van afgetrokken worden (verpakking, verzendingskosten, kosten voor de locatie, webshop, accountancy, voertuig, loonkosten, reclame, ...
  • Wat is je time to customer en wat zijn jouw betaalcondities bij de leverancier?
    Als jij de producten die je inkoopt op voorhand moet betalen en dan lang moet wachten op de betalingen van de verkochte goederen, heb je extra liquiditeit nodig. Bekijk op voorhand hoe je het redt.
  • Voor services die arbeidsintensief zijn: hoe organiseer je, je administratie en het dagelijks beheer als je heel veel opdrachten binnenkrijgt en die zo snel mogelijk moeten afgewerkt worden?
    Je hebt de optie om zoveel mogelijk digitaal en (semi-)automatisch te laten gebeuren. Bekijk wat er mogelijk is, informeer je bij bedrijven die de nodige digitale middelen hiervoor aanbieden. Heb je af en toe ondersteuning nodig bij de administratie kun je ook bekijken of de samenwerking met een freelancer interessant is.